Parsza: Rdz. 18:1-22:24
Haftarah: 2 Krl. 4:1-37
Brit Hadaszah: Łk 1:26-38; Łk 24:36-53; 2 P 2:4-11
Vayera ("On się ukazał") zaczyna się, gdy goście informują Abrahama, że Sara urodzi syna. Pomimo prób Abrahama, aby przekonać Boga do innej decyzji, Bóg niszczy miasta Sodomy i Gomory. Sara rodzi Izaaka, a Abraham wypędza Hagar i Izaaka.
Nasze czytanie Tory na ten tydzień zabiera nas w niezwykłą podróż na Górę Moria, miejsce, które w przyszłości stanie się centrum duchowego życia, w Izraelu.
W tej słynnej opowieści, znanej jako Akedah lub Akedat Yitzchak, czyli "wiązanie Izaaka" (Rdz. 22:1-18), stajemy przed głęboką próbą wiary Abrahama.
Bóg wystawia go na próbę, wzywając go ofiary swojego "jednorodzonego syna".
Odpowiadając swojemu synowi Izaakowi, gdzie jest baranek na ofiarę, Abraham wyznał: אֱלהִים יִרְאֶה־לּוֹ הַשֶּׂה / Elohim yireh-lo haseh ("Bóg zapewni sobie baranka").
W kluczowym momencie, gdy był on gotów złożyć ofiarę, Anioł Pana powstrzymał go i dostarczył barana jako substytut.
W odróżnieniu od Abrahama, Bóg Ojciec rzeczywiście ofiarował swojego jednorodzonego Syna, aby uczynić zbawienie dostępnym dla wszystkich, którzy uwierzą (Jan 3:16-18; 1 Jana 4:9).
Abraham nadał temu miejscu nazwę Adonai-Yireh, co oznacza "Pan zapewni/widzi".
To historia, która nie tylko porusza serca, ale także skłania do refleksji nad tajemnicą miłości i posłuszeństwa, które wykraczają poza ludzkie zrozumienie.
Historia “wiązania" Izaaka doskonale ilustruje nie tylko zasadę ofiarnej miłości, ale także podkreśla, że musimy najpierw bezwarunkowo wierzyć w tę miłość, aby zrozumieć drogi Pana (Jan 5:46).